روش مطالعه زیست رتبه های برتر

روش مطالعه زیست رتبه های برتر1

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

نحوه خواندن زیست رتبه های برتر کنکور

رتبه های برتر چگونه زیست می خوانند؟

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر چطوری بوده که تونستن به درصدهای بالا برسن؟ روش مطالعه زیست رتبه های برتر چه فرقی با روش سایر داوطلبین داره؟ در متن زیر تعدادی از روش مطالعه زیست رتبه های برتر را گردآوری کرده ایم امیدواریم که شما نیز بتوانید روش مطالعه مطلوبتون رو کشف کنین.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

درس زیست بخاطر داشتن ضریب بالا و بیشترین تعداد سوالات  در کنکور تجربی،معمولا به عنوان درس اصلی داوطلبین کنکور انتخاب میشه.شما دانش آموزان عزیز مجموعه ای از تجربیات مهم رتبه های برتر رو در مقاله روش مطالعه زیست رتبه های برتر یاد خواهید گرفت و از اونجایی که روش مطالعه هر داوطلب مخصوص به خودشه؛ دانش آموزان با آشنایی با روش مطالعه زیست رتبه های برتر میتونن به روش مطالعه مختص خودشون دست پیدا کنن .در این مطلب چندین روش مطالعه زیست رتبه های برتر رو در یک جا جمع آوری کرده ایم تا مورد توجه شما عزیزان قرار بگیره.

 

سارا همتی: رتبه‌ 1 کنکور 94 – درصد زیست: 89%

ابتدا مطالب رو مطالعه میکردم و تست آموزشی میزدم بعد دوباره به کتاب برمیگشتم و نکات تست‌ها رو در کتاب درسی یادداشت میکردم و دیگه به اون تست‌ها مراجعه نمیکردم و سری‌های بعدی کتاب رو مرور میکردم. همچنین برای این درس یادداشت‌برداری انجام میدادم، گاهی نیز درخت دانش رسم میکردم و بعضی از وقت‌ها هم اون رو به دیگران یاد می‌دادم! هنگام تحلیل آزمون، در همه درس‌ها و زیست روشم اینطور بود که ابتدا پاسخ تشریحی رو میخوندم و زمانی که آزمون جمع‌بندی داشتیم مثلا در دی و بهمن، یک بار دیگه از خودم این سوالات رو آزمون میگرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی رو دقیق‌تر بررسی می‌کردم و میخوندم.

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

امیر مسعود ندافی:رتبه10 کنکور تجربی-درصد زیست:86%

من در درس زیست ضعیف بودم و منابع مطالعاتی زیادی داشتم. تقریباً همه‌ی کتاب‌‌های کمک‌آموزشی زیست رو داشتم ولی در اواخر سال متوجه شدم با تمرین و تمرکز بیشتری روی کتاب درسی و توجه به متن میتوان در زیست نتیجه‌ی بهتری گرفت.

تلاش می‌کردم نکات ترکیبی رو خودم استخراج کنم و در این درس سؤال طراحی میکردم که این کار خیلی به من کمک کرد. از طرفی سعی کردم روش مطالعه زیست رتبه های برتر برای حل سؤالات ترکیبی رو برای خودم شخصی‌سازی کنم.

به داوطلبین کنکور هم توصیه میکنم در هر قسمت از مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی اگه به کلمات کلیدی برخورد کردن به این موضوع فکر کنن که این کلمات رو در کدوم قسمت زیست‌شناسی و در چه مقطعی دیدن و اون قسمت رو مطالعه کنن. فایده‌ی این کار اینه که باعث میشه مطلب در ذهنشون طبقه‌بندی بشه و راحت‌تر به سؤالات ترکیبی پاسخ بدن!

 

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

شایان پور میربابایی رتبه 1 کنکور 93 درصد زیست: 100 درصد

مهم ترین منبع من ، کتاب درسی زیست بود و نکات مهم تست ها رو هم در کتاب درسیم یادداشت میکردم. روش مطالعه هر فرد مخصوص به خودشه . من از این روش استفاده کردم و ازش نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی رو کامل میخوندم. خیلی با دقت این کار رو انجام میدادم . اگه نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، برداشت خودم رو یادداشت میکردم .

شکل های کتاب رو هم بررسی و نکاتش رو یادداشت میکردم . این یادداشت‌برداری ها در گوشه های کتاب درسی بود.

بعد از اینکه چند دور مطالعه میکردم و به تسلط نسبی میرسیدم سراغ حل تست میرفتم. در کل تست های کنکور رو برای خودم در اولویت قرار میدادم. کنار تست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت میزدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم.

به جواب همه ی تست ها – حتی تست هایی که درست جواب داده بودم – نگاه میکردم تا اگه نکته یا استدلال بهتری وجود داره ازش استفاده کنم . نکات تست ها رو هم داخل خود کتاب درسی مینوشتم.

در سال چهارم(پیش دانشگاهی) به طور میانگین 12 ساعت در هفته برای زیست وقت میذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت میذاشتن و این زمان مخصوص به هر فرده. گاهی اوقات برای خودم تست طراحی میکردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها میتونن مورد توجه طراحان باشن.

برای قسمت های حفظی و فرّار زیست از خلاصه برداری هم استفاده میکردم .فصل چرخه ها رو برای خودم خلاصه کردم . برای نکات سه فصل آخر زیست پیش دانشگاهی2 هم جدول درست کرده بودم تا مطالب رو بهتر به یاد بسپارم.

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

نیما فقیرپور : رتبه 27 منطقه 2 کنکور 95 – درصد زیست: 93%

ابتدا یک دور با سرعت بالا کتاب درسی رو مطالعه میکردم. در این مرحله خیلی دقیق نمیخوندم و همه مطالب رو هم عمیق یاد نمیگرفتم. بعد از این قسمت، تست سراسری و تالیفی حل میکردم. نکاتی که در طول مطالعه اولیه و سطحی بهشون توجه نکرده بودم و خودم استخراج نکرده بودم رو یادداشت میکردم. سپس مدتی بعد، مثلا یک یا دو هفته بعد مجدداً متن کتاب و نکات رو عمیقاً میخوندم. این کار رو در فواصل زمانی مختلف چندین بار تکرار میکردم تا به تسلط کافی برسم.

به طور کلی بیش تر زمانم رو به مطالعه‌ی کتاب درسی اختصاص دادم اما بعد از عید، بیش‌تر تست میزدم. برای بررسی نکات شکل‌ها ابتدا در سال سوم سعی میکردم نکات گفته شده و قدیمی رو حفظ کنم اما در سال چهارم بیش‌تر سعی میکردم خود شکل رو به خاطر بسپارم، طوری که انگار ازش عکس گرفتم! به این صورت وقتی با سؤالات مواجه میشدم در همان زمان میتونستم نکات لازم برای پاسخ‌گویی رو استخراج کنم. این روش بهتر و جامع تر بود.

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

متين جماليان. رتبه 46 منطقه 1 کنکور تجربی 95 درصد زيست شناسي: 93 درصد

ابتدا در درس زيست‌شناسي بسيار ضعيف بودم. در امتحان زيست شناسي كه بعد از تغيير رشته شركت كردم در يكي از امتحانات نمره 11 و در ديگري نمره 12 رو كسب كردم. در ابتدا و در سال اولي كه كنكور تجربي دادم درصدهاي زيستم حدود 30 الی40 درصد بود اما بعد پيشرفت كردم و با وجود ضعفم در اين درس،‌ معتقدم سال اول، كمك زيادی به موفقيتم در سال دوم(كنكور سال 95) داشت! از همون سال اول جدي بودم اما درک درستی از اين درس نداشتم. به نظر من اين درس با ساير دروس فرق داره ولی روش و تكنيک و اصول خاصي براي مطالعش وجود نداره. فقط نكته مهم اينه كه تكرار و مرور زیادی داشته باشيم و چندين بار هر مبحث رو بخونيم.

درس زيست كاملا حفظيه و همونطور كه گفتم خوندن بسيار زياد لازمشه. در حين اين مطالعه و تكرار در ذهنم اتفاقاتي میفتاد كه به تسلطم هم كمک ميكرد. مثلا نكاتي كه ميخونم رو در ذهنم به صورت تركيبي میاوردم. با كمك آزمون‌هاي كانون(قلم چی) كم كم ياد گرفتم كدوم بخش‌ها از نظر طراحان جالب تر و تست خيز تره.

خودم از نكات كتاب استنباط ميكردم و سعي ميكردم ذهن طراح رو بخونم و مثل طراحان فكر كنم! اگه نكته اي بود به جاي اينكه فقط همون نكته رو حفظ كنم،‌ سعي ميكردم با استفاده ازش ذهنم رو خلاق‌تر كنم و ياد بگيرم چطور ميشه چنين نكاتي رو از بخش هاي ديگه هم استخراج كرد و نحوه استخراج نكات رو به بخش‌هاي ديگه كتاب درسي تعميم ميدادم. ياد گرفتم كه نبايد از هيچ خط كتاب ‌درسي ساده گذشت و ساده ترين مطالبي كه شايد كسي بهشون توجهي نداشته،‌ میتونه مد نظر يک طراح باشه و بايستی همه جاي كتاب رو زير ذره بين برد!

به طور كل در اين مسير آزمون‌هاي كانون خيلي بهم كمك كرد. تحليل آزمون خيلي برام اهميت داشت و اصلا از دستش نميدادم. اگه سوالي پنج خط بود و پنج نكته داشت، تک تک نكات رو براي ‌خودم در كتاب درسي يادداشت ميكردم. اينطور نبود كه توجهم فقط به همون سوال و نكته‌اي باشه كه در اون ايراد داشتم. حتي در طي آزمون سوالات رو تفكيک ميكردم و اگه نكته‌اي برام جالب بود، به خاطر ميسپردم تا حتما بعدا اون رو يادداشت كنم.

تک تک سوالات رو حلّاجي ميكردم. سال اول كه از نتيجه راضي نبودم،‌ شروع كردم كه كتاب رو حفظ كنم. در تابستان فقط درس زيست‌شناسي رو مطالعه ميكردم. تا آخر تابستان كاملا كتاب‌هاي زيست رو حفظ بودم. در طي سال تحصيلي هم جزوه‌ها رو مي‌خوندم و سعي ميكردم باز هم نكات جديد استخراج كنم و همچنين نكات مهمي كه خودم در كتابم يادداشت كرده بودم رو ميخوندم.

اولويت اولم، تستهای کنکور سراسری بود؛ اما چون كافی نبود تست تاليفي هم ميزدم. در تست‌های تاليفي كه حل میکردم يا به نظرم نكات قشنگي بود يا اينكه ايده طراح چندان جالب نبوده و اون نكات رو قبول نداشتم. از اين بين فقط نكاتي كه به نظرم جذاب و كنكوري میومد و تست واقعا چالش يا دام داشت رو يادداشت ميكردم يا قسمت مربوطه رو در كتاب هايلايت ميكردم و اونها رو با دقت بسيار ميخوندم.

در ژنتيك بسيار قوي بودم و با وجود اينكه در كنكور سوال سختي از مبحث ژنتيک طرح شده بود ، تونستم سوال رو حل كنم. يكي از دلايلش هم اين بود كه در درس رياضي، احتمال، قوي بودم. اما نكته مهم‌تر رو از نظر خودم در اين ميدونم كه حتي از ساده‌ترين تست‌ها هم نميگذشتم و همه تست‌ها و تمرين‌ها و همه‌ي ساده ترين دودمانه ها رو هم حل مي‌كردم.

معتقدم همين نكته باعث شده بود كه بتونم تست‌هاي دشوارتر و تركيبي رو هم حل كنم. حتي زماني كه داشتم تست سخت و تركيبي رو حل مي‌كردم ميدونستم كه به واسطه حل تست‌هاي ساده تر موفق به حل اين تست شدم. رمز موفقيت در ژنتيک، تمرين و تست زياد و خو گرفتن با سوالاته!

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

علیرضا رضایی: رتبه 9 کشوری کنکور 93 – درصد زیست: 90%

در درس زیست‌شناسی تأکید من روی کتاب درسی بود؛ یعنی اولویت کاری‌ام رو کتاب درسی قرار داده بودم و نکاتی رو که در تست‌ها پیدا میکردم، در حاشیه‌ی کتاب درسی یادداشت میکردم تا نیازی به رجوع مکرر به دیگر کتاب‌ها نداشته باشم و یک منبع کامل برای خودم تهیه کرده بودم؛ البته در اولین آزمون‌های تابستان در زیست‌شناسی مشکل داشتم و حدود 56 درصد پاسخ میدادم ولی به‌مرور این درصد رو به 90 افزایش دادم و حتی در یکی از آزمون‌های دی ماه تونستم اون رو 100 درصد بزنم. عملکرد من در این 6 ماه بسیار تعیین‌کننده بود.

اشتباهم در تابستان این بود که منابع متعددی داشتم و از همشون استفاده میکردم. کتاب‌هایی که تست‌های استانداردی نداشتن و تالیفی بودن ولی با تأکید بر کتاب‌های کانون و تست‌های کنکور تونستم به دید متفاوتی از کتاب درسی برسم و کتاب درسی رو کاملاً موشکافانه، مفهومی و عمیق مطالعه کنم. همین مسئله باعث شد همیشه تصویری از کتاب درسی و واژه‌ها و اصطلاحات و قیدهاش در ذهن داشته باشم.

از طرفی در درس زیست‌شناسی نکته‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری داشتم و وقتی دفترچه‌ی آزمون‌هام رو بررسی میکردم سعیم بر این بود حتی گزینه‌هایی رو که درست جواب داده بودم بررسی کنم و از لابه‌لاشون نکاتی رو استخراج کنم و در حاشیه‌ کتاب بنویسم و حتی اشتباهاتی که ناشی از بی‌دقتی بودن در کتاب خودآموزی‌ام می‌نوشتم تا فراموششون نکنم.

 

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

امید جلیلی: رتبه‌ی 3 تجربی منطقه‌ی 3 – درصد زیست: 84%

دور اول سعی میکردم بسیار عمیق مطالعه کنم و استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی برای این بود که اگه احیاناً نکته‌ای رو فراموش کردم یا نخوندم، پیداش کنم . مثل نکاتی که در سال‌های پی در پی ،در کنکور تکرار شدن. دو ماه قبل از کنکور تقریباً از کتاب کمک‌آموزشی استفاده نکردم به جز کتاب زرد اختصاصی ؛ بیش‌تر تأکیدم بر کتاب درسی و نکاتی بود که خودم اون‌ها رو تهیه کرده بودم.

روش من برای نوشتن نکات به این صورت بود که مثلاً مینوشتم جنین و کل مطالب مربوط به آن را در سه سال زیست‌شناسی استخراج و به صورت خلاصه یاداشت میکردم. هم‌چنین سعی میکردم نکات رو به صورت ترکیبی بنویسم و سؤال طرح کنم.

 

منبع مقاله:کانون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *